måndag 27 april 2009

receptdags

Monkans potatissallad

6-8 port

1,2 kg potatis skivad oskalad om färskpotaits

2 pack fetaost(smulad)

2 rödlökar( skivade)

1 burk soltorkade tomater i olja (hacka)

1 burk oliver i småbitar

Marinad

1 1/2 dl olivolja, 1/2 dl olja från soltorkade tomater, 1 kruka persilja, 2 msk rödvinsvinäger, 1 tsk salt & lite svartpeppar

Mitt goda fruktbröd

Första dagen: 1 liter vatten, 25 g jäst, 15 dl grahamsmjöl... Ljumma vattnet till 37 grader och rör ner jästen. Tillsätt grahamsmjölet. Låt stå ett dygn( kan kortas ner).

Andra dagen:1 hg plommon, 1 hg fikon, 1 hg russin eller aprikoser samt 7-10 dl matbrödsmjöl av vete( lantvete).

Hacka den torkade frukten och blanda i degen, arbeta degen tills den är smidig. Forma degen till bullar eller längder. Låt jäsa i 30 min. Grädda i 225 grader 15.20 minuter.

Fick ett riktigt sug på att baka i eftermiddag så jag slängde ihop detta fruktbröd och har just tagit mig en god macka m ost, mmm :) Ska nu gå och se filmen Patrik 1,5, den är så bra! Lägger även ut denna underbart goda potatis saallad som bara måste provas av er alla, haha :) Nu har ni i alla fall chansen! Hoppas på sol imorgon :*

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Blir nog att prova potatissalladen på valborg :)
Cyklat nå mer? Ha det så bra! Kram

Vit som snö sa...

Jaha, då måste man ju prova det! Det såg väldans smarrigt ut. O när ska man börja dra in inför sommaren då?! Det vimlar ju av fester, rödvin o god mat såhär års...
Kram Cilla

Cilla sa...

Mmm brödet såg riktigt smaskigt ut & vilken trevlig blogg du har...
Ville härmed tacka för ditt deltagande i min tävlign & meddela att vinsten gick till DIG!!!
Stort Grattis!! Min mail adress hittar du på min blogg ;0)
Ha en underbar dag!!
Grattis Kramar från Cilla