söndag 11 januari 2009

Gi middag & Bastukväll hos Hellan :)


Igår var vi på middag & Bastukväll hos Helena & Jocke :) Vi var där tillsammans med Anna, Janne, Jessica & Mattias(trot jag att de hette) haha :) samt alla ljuva barn! Vi hade jättetrevligt, Tack för god mat och en härlig spakväll nere i barran :* Det gör vi gärna om, men ska komma ihåg att ta med mig ngt drickbart först.... I eftermiddag knackade det på dörren & där stod Hellan med ett par röda bikinibrallor; -Är det dina? Nej, sa jag det är nog ...... mohahahaha :) Ok, då vet jag säger hon, då var det bara en person kvar att fråga, vi andra hade blivit tillfrågade redan...
Här ser ni hur mysigt vi hade det igår när vi gick den lilla stigen ner till älven som Jocke skottat upp... Vi sprang ner i bikini & handduk, men det gick bra :) Man blev fort varm så då blev det dags att tillverka lite snöänglar i snön för att kyla ner sig.. Anna & Hellan var först ut i snön, jag & Jessica fegade.. Men tillslut gick det inte att stå emot, så vi gjorde en lite enklare variant, vi kastade snö på oss istället! Man kan ju undra om några grannar såg, kan bli lite pinsamt då.. De kan ju tro att några valrossar rymt så som de kastar sig i snön och gastar, mohahaha :) Ja vi får väl se, det kanske tom står på ngn:s blogg i vk, haha.............. En rolig kväll, nästa gång utan barn, eller hur?


Jag glömde helt bort att ta kort på denna goda maträtt som jag provade till middag idag, typiskt, grr....... Men lägger ut GIreceptet i alla fall, prova gärna, enkelt & gott :)


Ingredienser till Charlottes Zucchinilängder fyllda med fårost:

4 port
2 zucchini,1 gul lök,1 msk rapsolja, 1 vitlöksklyfta, 2 msk tomatpure, salt o peppar, 100 g fårost, färsk oregano, 1 gurka, 1 ask små tomater, 1 äpple, 1 burk kidneybönor, 1 liten burk svarta oliver, vit balsamvinäger, salt o peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Dela zucchinin på längden. Gröp ut innehållet, hacka det o lägg i en skål. Hacka sedan löken o fräs den i olja. Riv el pressa vitlöken o lägg i den. Tillsätt tomapuren o låt det fräsa en liten stund. Häll lökfräset i skålen med zucchinihacket o blanda runt. Tillsätt smulad fårosten. Smaka av med salt o peppar o eventuellt oregano.
Fyll zucchini halvorna med blandningen o gratinera i ugnen i 10 min., Skär gurka, tomater o äpplen i mindre bitar o blanda med sköljda kidneybönor o svarta oliver. Ringla över olivolja o vit balsamvinäger o smaka av med salt o peppar.
Jag hade inte vit balsamvinäger utan tog hallonbalsamvinäger till salladen istället, gick likabra.. Sedan stekte jag lite svamp också, så det blev mer matigt :)
Idag har vi städat bort julen, gud vad skönt! Men vilken tid det tar... Måste försöka köpa lite nya blommor tror jag, mina fönster ser rätt kala ut :(
Nu ska jag packa iordning inför morgondagen, jobbar sena turen för första gången, blir spännande... Kramekikram, Vickan






Inga kommentarer: